Thursday, May 5, 2011

Wasiat Imam Syafie dalam bersahabat..

01-Sahabat Yang Baik..

Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan akan aku menintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun aku telah mati.

Aku selalu mengharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya.

Kuhulkan tangan kepada sahabat-sahabatku untuk perkenalan, kerana aku akan merasa senang. Semakin banyak aku perolehi sahabat, aku semakin percaya diri.

02-Mencari Sahabat Di Waktu Susah..

Belum pernah kutemukan didunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. Padahal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka.

Kalau duka melanda, aku sering bertanya...siapakah yang sudi menjadi sahabatku?

Dikala aku senang, sudah biasa bahawa ramai orang yanag akan iri hati. Namun bila aku susah, mereka pun bertepuk tangan.

03-Pasang Surut Persahabatan..

Aku dapat bergaul bebas dengan orang lain ketika nasiku sedang baik. Namun,ketika musibah menimpaku, mereka tidak ubah seperti roda zaman yang tidak mahu besahabat dengan keadaan.

Jika aku menjauhkan diri dari mereka, mereka mencemuhku, dan jika aku sakit, tidak seorang pun yang menjengukku.

Jika hidupku berlumur kebahagiaan, ramai orang iri hati, jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai.

04-Mengasingkan Diri...

Apabila tidak kutemukan sahabat-sahabat yang bertaqwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku bergaul dengan orang-orang yang jahat.

Duduk sendirian beribadah dengan tenang adalah lebih menyenangkanku daripada bersahabat dengan kawan yang harus ku waspadai.

05-Sukarnya Mencari Sahabat Sejati...

Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini. Dan bersikaplah seperti seorang paderi dalam menghadapi manusia. Cucilah kedua tanganmu dari zaman tersebut dan dari manusianya. Peliharalah cintamu  terhadap mereka, maka kelak kamu akan mempeolehi kebaikannya.

Sepanjang usiaku yang semakin tua, belum pernah aku temukan di dunia ini sahabt sejati. Ku tinggalkan orang-orang bodoh kerana banyak kejelekannya dan ku jauhi orang-orang mulia kerana kebaikannya sedikit.

06-Sahabat Sejati Di Waktu Susah...

Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh dpd sebagai kawan . Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali menolong ketika susah.

Sepanjang hidupku aku berjuang keras mencari sahabat sejati sehinggalah pencarianku melenakanku. Ku kunjungi seribu negara,namun tak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.

07-Rosaknya Kepeibadian...

Dalam diri manusia itu ada dua potensi tipuan dan rayuan. Dua hal itu sepeti duri jika dipegang dan ibarat bunga jika dipandang.

Apabila engkau memerlukan petolongan mereka, bersikaplah bagai api yang dapat membakar duri-duri itu.




dipetik dpd wasiat Imam Syafie (bersahabat)

No comments:

Post a Comment